.

Βασικά του Koei-Kan Karate-Do

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΡΑΤΕ Είναι η τέχνη της άοπλης μάχης όπου ο ασκούμενος χρησιμοποιεί τα μέλη του σώματός του σε μια μεγάλη ποικιλία συνδυασμών....

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΡΑΤΕ

Είναι η τέχνη της άοπλης μάχης όπου ο ασκούμενος χρησιμοποιεί τα μέλη του σώματός του σε μια μεγάλη ποικιλία συνδυασμών. Η ετυμολογική ερμηνεία των δύο γιαπωνέζικων χαρακτήρων που σχηματίζουν τη λέξη «kara-te», είναι «Άδεια Χέρια», από το kara που σημαίνει «άδειο» και το «te» που σημαίνει «χέρι». Η πλήρης ονομασία της τέχνης είναι Karate-Do, όπου το do σημαίνει «δρόμος». Επομένως η πλήρης μετάφραση είναι «ο δρόμος των άδειων χεριών».

To «do» έγινε αντιληπτό από τους Ιάπωνες ως ένας δρόμος για να πορευτεί κάποιος στη ζωή του. Η λέξη «do» συνοδεύει όλες τις ασιατικές πολεμικές τέχνες, όπως το Judo, το Aikido κ.λ.π., όπως και κάθε αρχαία ιαπωνική τέχνη, όπως το Τσάντο, δηλαδή την Τελετή του τσαγιού που γίνεται με την απόλυτη συμμετοχή όλων των αισθήσεων για να τις ηρεμήσει και να τις γεμίσει με αρμονία, ή το Σάντο, δηλαδή ο δρόμος της καλλιγραφίας κ.λ.π. Το Καράτε γεννήθηκε σαν ένα σύστημα αυτοάμυνας βασιζόμενο στην αποτελεσματική χρήση του άοπλου σώματος και αναπτύχθηκε μετά από μια πλήρη ανάλυση, μελέτη και οργάνωση αυτών των τεχνικών.

Με τον όρο «τεχνικές» εννοούμε τις βασικές κινήσεις αποκρούσεων και χτυπημάτων με τα μέλη του σώματος. Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι, κατά κύριο λόγο, όλες οι τεχνικές του Καράτε προέρχονται από την παρατήρηση των αμυντικών και επιθετικών κινήσεων και στάσεων των ζώων και των πουλιών. Με την πάροδο των χρόνων προσαρμόστηκαν στο ανθρώπινο σώμα και εξελίχτηκαν επιστημονικά ώστε να εκμεταλλεύονται το μέγιστο της ισχύος του ανθρώπινου σώματος κατά την διεύθυνση του χτυπήματος ή της αποκρούσεως.

Η εξάσκηση του Καράτε μετατρέπει τις ισχυρότερες αρθρώσεις σε όπλα ώστε κάποιος να μπορέσει να χρησιμοποιήσει την επιδεξιότητά του για να αμυνθεί σε μια απροσδόκητη επίθεση. Η Ιαπωνική λέξη για την εξάσκηση είναι «keiko» που σημαίνει «Στοχάζομαι, μελετώ το παρελθόν». Αυτή λέξη, όπως μας πληροφορεί ο Kashamare Yeshiva στο βιβλίο του «Το πνεύμα του Αικίντο» [εκδόσεις Aldebaran], εμφανίζεται στο Kojiki, οι απαρχές της λέγεται ότι προέρχονται από την βιογραφία του Kuan-Ying. Σκοπός του Koei-Kan Karate-Do δεν είναι ποιος θα νικήσει σ’ έναν αγώνα αλλά η τελειοποίηση του χαρακτήρα του καρατέκα ο οποίος παλεύει εναντίον του εαυτού του. Στο Koei-Kan Karate-Do δίνεται μεγάλη σημασία στις βασικές τεχνικές και στα kata που αποτελούν τη βάση του. Το συγκεκριμένο στυλ είναι ο Δρόμος μέσα από τον οποίο ο ασκούμενος μπορεί να αποκτήσει πνευματική γαλήνη, ηρεμία νου και βαθειά αυτοπεποίθηση. Η συστηματική εκπαίδευση σε αυτό είναι η προσπάθεια που κάνουμε για να καλυτερεύσουμε ως ανθρώπινες υπάρξεις.

ΚΡΑΥΓΗ

Το ki-ai, η κραυγή που ακούγεται στο τέλος κάθε επιθετικής τεχνικής, είναι ένα ακόμη σπουδαίο σημείο στη τέχνη του Καράτε. Πρόκειται για συνδυασμό αναπνευστικής εκτόνωσης και συγκέντρωσης του χτυπήματος με αποτέλεσμα το χτύπημα να γίνεται περισσότερο ισχυρό. Η κραυγή, επίσης, μπορεί ν’ αποτελέσει και τρόπο εκφοβισμού του αντιπάλου. Έχει ειπωθεί πως κάποιοι σπουδαίοι δάσκαλοι της Okinawa είχαν τελειοποιήσει τόσο πολύ την κραυγή τους που στο άκουσμά της και μόνο έμενε ακινητοποιημένος.

«Την παλιά εποχή ο Yagyu Matajuro της περίφημης οικογένειας Yagyu είχε τέτοια ικανότητα που μια φορά, ευρισκόμενος κάτω από ένα πεύκο κι έχοντας δει κάποια σπουργίτια πάνω σε αυτό, έβγαλε μια δυνατή κραυγή προς το μέρος τους, προκειμένου να επιδείξει την ικανότητά του στους παρευρισκομένους. Τότε, όλα τα πουλιά έπεσαν στο έδαφος αναίσθητα, ενώ εκείνος συνέχιζε να είναι συγκεντρωμένος πάνω τους. Όταν ο Matajuro απομάκρυνε την προσοχή του, αυτά συνήλθαν και πέταξαν μακριά». 
[Άρθρο, «Η κραυγή ως όπλο», του Γιώργου Χριστοφόρου, από το περιοδικό «Το Μονοπάτι των Πολεμικών Τεχνών», τεύχος 46, Σεπτέμβριος 2004].

ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑ-ΥΠΟΚΛΙΣΗ

Η εθιμοτυπία που χρησιμοποιούμε στο Koei-Kan Karate-Do είναι η έκφραση της ευγένειας και του σεβασμού τόσο προς τον δάσκαλο, όσο και προς τους συναθλητές μας και το dojo. Η υπόκλιση είναι ο επίσημος χαιρετισμός που γίνεται στην αρχή και στο τέλος κάθε μαθήματος. Υποκλινόμαστε για να δείξουμε τον σεβασμό μας στην παράδοση και την ευγνωμοσύνη μας για την δυνατότητα που είχαμε να ασκηθούμε. Όλο αυτό μας βοηθά να μπούμε στον πνευματικό δρόμο για την άσκηση στο Καράτε.

ΗΛΙΚΙΑ

Δεν υπάρχουν περιορισμοί στην ηλικία για να εξασκηθεί κάποιος στο Καράτε. Φυσικά όσο πιο νέος είναι τόσο καλύτερα, ιδιαίτερα αν αυτό αφορά τον πρωταθλητισμό, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι τα οφέλη της συστηματικής εξάσκησης στη τέχνη των άδειων χεριών δεν μπορούν να καρπωθούν και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία. Αναφέρεται πως η καλύτερη ηλικία για ξεκίνημα είναι των έξι ετών, περίπου, όταν το παιδί πηγαίνει σχολείο κι αρχίζει να μαθαίνει τους κανόνες της κοινωνίας μέσα στην οποία θα ζήσει όλη του τη ζωή.

Το όριο των έξι ετών για την έναρξη οποιασδήποτε αθλητικής δραστηριότητας είναι διεθνές αποδεκτό. Αυτό που πρέπει να καλλιεργείται στα παιδιά δεν είναι η ωμή βία αλλά η καλλιέργεια της θετικής ενέργειας μέσα από την άσκηση του σώματος και του νου που τελικά θα τους αναπτύξει την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση και την αίσθηση ελέγχου της ζωής τους. Σαφώς η προπόνηση των παιδιών και των νέων διαφέρει από αυτή των ενηλίκων, όμως τα βασικά στοιχεία και η πρόοδος είναι ουσιαστικά ίδια.

Ο δάσκαλος, όταν διδάσκει παιδιά, πρέπει πάντα να έχει στο μυαλό του πως είναι άτομα ανεξάρτητα που θέλουν να μεγαλώσουν μέσα στην αγάπη και την αρμονία όπως όλοι μας. Στα dojo μου, σήμερα, στη Κύπρο, όπως και στην Ελλάδα, εκπαιδεύονται άτομα από 4 έως 53 ετών σε διαφορετικά τμήματα. Ο διαχωρισμός είναι απαραίτητος διότι σ’ ένα τμήμα δεν μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά όλες οι ηλικίες. Διαφορετικά τα δεδομένα που υπάρχουν στις ηλικίες των 4-6 ετών, διαφορετικά στις ηλικίες 10-14 ετών, ή στις ηλικίες άνω των 30 κ.λ.π. Στις μικρές ηλικίες, των 6, 7 και 8 ετών το ύψος και το βάρος αυξάνονται αργά, η αναερόβια ικανότητα είναι χαμηλότερη απ’ ότι στους ενήλικες, η καρδιά μικρή σχετικά με τη σωματική διάπλαση, η δύναμη και ο συντονισμός πολύ λιγότερα αναπτυγμένα κ.λ.π.

Φυσικά, είναι στη προτίμηση του κάθε δασκάλου τι ηλικίες θέλει να έχει στο dojo του, όμως αυτό που θέλω να καταστήσω σαφές ότι όλες οι ηλικίες μπορούν ν’ ασκούνται στη τέχνη του Καράτε με εκπληκτικά για όλους αποτελέσματα. Ειλικρινά, είναι ευχάριστο να βλέπεις αθλητές μεγάλης ηλικίας οι οποίοι χαίρονται την προπόνησή τους όσο κανείς άλλος. Συνήθως δεν ενδιαφέρονται για προαγωγές και δείχνουν πραγματικά να διασκεδάζουν με αυτό που κάνουν.

KARATE-GI & ΒΑΘΜΟΙ ΜΑΥΡΗΣ ΖΩΝΗΣ [DAN]

Η εξάσκηση στο Καράτε επιβάλλει στους ασκούμενους να φορούν συγκεκριμένη στολή, η οποία ονομάζεται gi ή karate-gi και αποτελείται από το σακάκι, το παντελόνι και τη ζώνη. Στα Ιαπωνικά στυλ Καράτε το χρώμα της στολής είναι πάντα άσπρο συμβολίζοντας την καθαρότητα και την αγνότητα του σώματος και της ψυχής. Η καθαριότητα αποτελεί βασικό στοιχείο στην Ιαπωνική παράδοση. Η στολή πρέπει να είναι πάντα καθαρή και προσεχτικά διπλωμένη όταν δεν χρησιμοποιείται και αυτό δείχνει πόσο σέβεται κι αγαπά το Καράτε ο αθλητής.

Το gi είναι πάντα φαρδύ για να μην εμποδίζονται οι κινήσεις κατά την προπόνηση. Όλοι οι ασκούμενοι φορούν μαζί με το gi τους χρωματιστή ζώνη που φανερώνει το επίπεδο μάθησής τους. Οι ζώνες είναι μακριές, τυλίγονται γύρω από τη μέση δύο φορές και δένονται μπροστά με συγκεκριμένο κόμπο. Όταν η ζώνη λυθεί ο αθλητής πρέπει να πλησιάσει τον τοίχο, να καθίσει γονατιστός με το μέτωπο στραμμένο προς τον τοίχο. Μόλις την δέσει επιστρέφει και πάλι στη θέση του.

Η άσπρη ζώνη συμβολίζει τον αρχάριο. Με την πάροδο του χρόνου και τη συνεχή εξάσκηση η ζώνη σκουραίνει συμβολίζοντας την απόκτηση μεγαλύτερης γνώσης. Ο ιδρυτής του Τζούντο, Τζιγκόρο Κάνο, πρώτος καθιέρωσε τις χρωματιστές ζώνες και λίγο αργότερα εισήχθησαν και στο Καράτε. Η απόκτηση της μαύρης ζώνης είναι το όνειρο και ο σκοπός κάθε νέου καρατέκα. Πρόκειται για μια σημαντική στιγμή στη πορεία ενός αθλητή. Και αυτή η μαύρη ζώνη συμβολίζει πως ο αθλητής έμαθε τις βασικές αρχές της τέχνης και πλέον πρέπει να προχωρήσει σε ανώτερα επίπεδα εκπαίδευσης. Αυτό επιτυγχάνεται με τη συνέχιση της εξάσκησης.

Η προσπάθεια που καταβάλλει επιβραβεύεται με τα dan. Υπάρχουν δέκα βαθμοί μαύρης ζώνης: Shodan – 1ος βαθμός Nidan – 2ος βαθμός Sandan – 3ος βαθμός Yondan – 4ος βαθμός Godan – 5ος βαθμός Rokudan – 6ος βαθμός Shishidan – 7ος βαθμός Hanchidan – 8ος βαθμός Kudan – 9ος βαθμός Judan – 10ος βαθμός.

ΑΝΑΠΝΟΗ

Η σωστή αναπνοή είναι πολύ σημαντική στο Καράτε για να έχουμε ισχυρές αποκρούσεις και δυνατά χτυπήματα. Αποτελεί την βάση κάθε αμυντικής ή επιθετικής τεχνικής. Η αναπνοή εναρμονίζεται με την εκτέλεση κάθε τεχνικής. Εισπνέουμε όταν εκτελούμε απόκρουση, εκπνέουμε όταν εκτελούμε χτύπημα, ενώ εισπνέουμε κι εκπνέουμε όταν εκτελούμε διαδοχικές τεχνικές.

Η εισπνοή γίνεται πάντα από τη μύτη διότι επιτρέπει στα μικροσκοπικά τριχίδια και τη βλεννώδη επίστρωση που υπάρχει μέσα στη μύτη να φιλτράρουν και να θερμάνουν τον αέρα πριν αυτός φτάσει στους πνεύμονες και τους βρόγχους. Η εισπνοή από τη μύτη εμποδίζει τα διάφορα εισπνεόμενα αλλεργιογόνα, τις τοξίνες και άλλα σωματίδια που βρίσκονται στον αέρα να μη μπουν στους αεραγωγούς.

Η εκπνοή γίνεται από το στόμα και δεν βγάζουμε όλο τον αέρα, αλλά κρατάμε ένα 20% περίπου για να μη καταστεί το σώμα μας εντελώς αδύναμο. Η αναπνοή δεν είναι ομοιόμορφη αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με τις περιστάσεις. Η αδυναμία ελέγχου της αναπνοής οδηγεί σε πιο γρήγορη κόπωση και σε αδυναμία εκτέλεσης τεχνικών με την κατάλληλη δύναμη και ταχύτητα.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟ ΚΑΡΑΤΕ

Ο κόσμος μας δεν αποτελείται μόνο από άντρες αλλά και από γυναίκες, οι οποίες έχουν μια εντυπωσιακή πορεία στις πολεμικές τέχνες, ενώ πολλές από αυτές είναι και δασκάλες διδάσκοντας στα δικά τους dojo. Όμως, όπως για πολλούς άντρες έτσι και για πολλές γυναίκες, το Καράτε δεν αποτελεί μόνο μέσο εκμάθησης σε μεθόδους αυτοάμυνας αλλά είναι και το μέσο για μια υγιή, αθλητική απασχόληση σ’ ένα όμορφο, εντυπωσιακό και δυναμικό άθλημα με σκοπό τη σωματική τους βελτίωση και την ψυχοπνευματική τους καλλιέργεια.

Η αρχαία ελληνική αντίληψη που ήθελε τη γυναίκα έξω από τους χώρους άθλησης και μακριά από οποιοδήποτε σπορ κυριάρχησε μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα και τα πρώτα σημάδια μεταβολής αυτής της αντίληψης άρχισαν να διακρίνονται στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν δημιουργήθηκαν τα προγράμματα «βιομηχανικής αναψυχής», μέσω των οποίων οι γυναίκες άρχισαν να εισχωρούν στον μέχρι τότε καθαρά ανδροκρατούμενο χώρο, όπως μας πληροφορεί ο Γιάννης Σταμίρης στο βιβλίο του, «Κοινωνιολογία του Αθλητισμού και των Σπορ».

Όσο αφορά τις απόψεις των γυναικών, σύμφωνα με έρευνα των Υβόννη Σ. Χαραχούτσου-Καμπίτση και Χρήστου Καμπίτσι που δημοσιεύτηκε στο 20ο τεύχος/1992 του περιοδικού, «Η επιστήμη της φυσικής αγωγής & των σπορ», για τις φυσικές δραστηριότητες ο Kenyon [1968a, 1968b, 1968c] πρωτοπόρησε στην κατασκευή ενός ερωτηματολογίου το οποίο μετράει τις απόψεις γύρω από τις φυσικές δραστηριότητες σαν ένα πολυδιάστατο φαινόμενο. Τα όσα διαπίστωσε μέσα από την παραγοντική ανάλυση τις περιέγραψε σαν κοινωνική, αισθητική, καθαρτική, ασκητική, επιδίωξη ιλίγγου και διάσταση υγείας. Η Hall [1974] σε μια έρευνα με Αγγλίδες και Καναδέζες διαπίστωσε ότι ανάμεσα στις έξι διαστάσεις, από αυτές, κοινωνική, αισθητική και υγείας ήταν περισσότερο πιθανό να προκαλούν τη συμμετοχή των γυναικών στις διάφορες φυσικές δραστηριότητες.

Η γυναίκα δεν είναι ούτε κατώτερη, ούτε ανώτερη από έναν άντρα. Απλά, είναι διαφορετική ως προς τα σωματικά της χαρακτηριστικά και ορισμένες από τις βιολογικές της λειτουργίες. Αυτές οι διαφορές είναι απαραίτητες για την διαιώνιση του ανθρώπου. Σ’ ένα dojo η γυναίκα πρέπει να θεωρείται ίση απέναντι σε κάποιον άντρα στη μάθηση. Άλλωστε τον χρειάζεται στην εξάσκηση, γιατί αν αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει μεθόδους αυτοάμυνας στο δρόμο θα είναι πάντα απέναντι σε άντρα.

Το Καράτε είναι ανοικτό σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτου ηλικίας, φύλου ή επαγγέλματος. Όπως τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι έτσι και οι γυναίκες δεν πρέπει να υπόκεινται σε καμία διάκριση. 

ΑΠΟΨΕΙΣ…

Ασχολούμαι πολλά χρόνια με τις πολεμικές τέχνες και κατά καιρούς έχω ακούσει πολλές διαφορετικές κι εξωφρενικές απόψεις. Για παράδειγμα ότι οι υποκλίσεις, οι στολές και οι ζώνες παραπέμπουν σε… ανατολίτικες θρησκείες και δοξασίες. Επίσης, θυμάμαι χαρακτηριστικά πως στο τέλος μιας επίδειξης μικρών μου αθλητών, στα πλαίσια εκδήλωσης για τη βράβευση μαθητών που πέρασαν σε Ανώτερες και Ανώτατες σχολές, ένας ιερέας που κατέχει σημαντική θέση σε Μητρόπολη μου ανέφερε πως η κραυγή, το γνωστό ki-ai, παραπέμπει σε κάτι το μεταφυσικό.

Αν και προσπάθησα για αρκετή ώρα να του εξηγήσω το λάθος του, δεν ήθελε ν’ ακούσει και, τουλάχιστον, να συζητήσει το λόγο ή τους λόγους που τον οδήγησαν σε ένα τέτοιο αβάσιμο συμπέρασμα. Είναι και η παραπάνω μια άποψη, όπως υπάρχουν κι άλλες που αφορούν τη τέχνη του Καράτε και κινούνται στη σφαίρα της φαντασίας και του παράλογου. Είναι απόψεις που δεν τεκμηριώνονται, που εκτοξεύονται σαν φωτοβολίδες που για λίγο μπορεί να εντυπωσιάζουν με τη λάμψη τους, αλλά γρήγορα σβήνουν. Κι όπως πολύ εύστοχα παρατηρεί η Μαρία Νεοφώτιστου-Ζήκα, στο πρόλογο του βιβλίου, «Άκου Ανθρωπάκο», του Βίλχεμ Ράιχ, του οποίου επιμελήθηκε τη μετάφραση στα ελληνικά το 1972:

«…που βουλιαγμένος στο τέλμα των συμπλεγμάτων του ρίχνει λάσπη σε πρόσωπα και σ’ επιτεύγματα πρωτοπόρων στην επιστήμη, στα γράμματα, στη πολιτική και στη τέχνη, χωρίς καν ο φθόνος του να του επιτρέπει ν’ αναλογιστεί ότι η στάση του ζημιώνει και τον ίδιο και το σύνολο των συνανθρώπων του, ότι η Ιστορία απόδειξε πως ανασταλτικές αναμείξεις σαν τις δικές του ξεπερνιούνται μια μέρα και κείνος καταδικάζεται ν’ αποτελέσει το μαύρο φόντο απ’ όπου αστραφτερά προβάλλονται τα έργα των λίγων θαρραλέων αγωνιστών της ζωής».

Το Καράτε είναι μια τέχνη και τίποτα άλλο. Έχει στόχο την εκγύμναση του σώματος, την πειθαρχία, την ενδυνάμωση του χαρακτήρα, αναπτύσσοντας την καλή υγεία, την αυτοπεποίθηση, την μαχητική ικανότητα και το μαχητικό πνεύμα. Γι αυτό και ασχολούνται εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, κάθε θρησκείας, δόγματος και πνευματικής τοποθέτησης ή αντίληψης. Μια άλλη εξωφρενική άποψη που έχω ακούσει είναι πως επειδή το Καράτε είναι ξενόφερτο το συνδέουν με διάφορες οργανώσεις, είτε παράνομες είτε παραθρησκευτικές. Ειλικρινά δεν ξέρω με ποια λογική και με τι σκοπό κάποιοι εξαπολύουν τόσο εύκολα κατηγορίες που είναι αβάσιμες και παράλογες. Διότι όταν αναφέρονται τέτοιες απόψεις μπορεί να οδηγήσουν στα άκρα. Σίγουρα τέτοιες απόψεις δεν συνθέτουν θέματα για σοβαρές συζητήσεις και ως εκ τούτου πρέπει να απορρίπτονται.

Αν, λοιπόν, κάποιοι επικρίνουν το Καράτε βλέποντας σε αυτό ανύπαρκτες διασυνδέσεις με διάφορες παράνομες οργανώσεις ή παραθρησκευτικές αιρέσεις, φαίνεται ξεκάθαρα πως δεν γνωρίζουν απολύτως τίποτα γι αυτό εκτός αν γνωρίζουν και ηθελημένα τα κρύβουν. Άραγε, με ποια λογική μπορεί όλο το Καράτε και όσοι ασχολούνται μαζί του να ταυτίζονται με οποιαδήποτε οργάνωση ή αίρεση αν κάποιος αθλητή έτυχε να είναι μέλος; Πριν χρόνια η αστυνομία της Αγγλίας εξάρθρωσε δίκτυο παιδεραστών που είχε απλώσει τα πλοκάμια της μέσα στον προσκοπισμό της χώρας με κάποιους από τους αρχηγούς του να είναι μέλη.

Αραγε αυτό το μεμονωμένο περιστατικό μπορεί να χαρακτηρίσει και να καταδικάσει ολόκληρο τον προσκοπισμό που σήμερα απαριθμεί εκατομμύρια μέλη και με τη τόσο σπουδαία παιδαγωγική προσφορά;

Γράφει ο Αντώνης Γιαννούλης στο 49ο τεύχος του περιοδικού «Μονοπάτι για τις Πολεμικές Τέχνες»:

«Εκτός από την σωματική και την μαχητική εκγύμναση, οι αληθινές πολεμικές τέχνες περιέχουν ηθική, πειθαρχία, ενδυνάμωση του χαρακτήρα, φιλοσοφία και νοητική ανάπτυξη. Τονίζουν ηθικές αξίες όπως αυτοσεβασμός και αυτοέλεγχος, αυτοπεποίθηση, φιλικότητα και φιλειρηνικότητα, υπομονή και επιμονή, αποφασιστικότητα και κρίση, ατομική πρωτοβουλία και θάρρος. …όπως είπαμε δεν είναι ούτε θρησκεία, ούτε μεταφυσική, ούτε λατρεία και δεν έχει σχέση με θρησκευτικές αντιλήψεις περί ψυχής ή αθανασίας της ψυχής, περί μετενσάρκωσης, περί κάρμα, περί ύπαρξης Θεού, πνευμάτων, υπερφυσικών δυνάμεων ή οτιδήποτε άλλο θρησκευτικής ή μεταφυσικής φύσης».

Related

Break New 2058353459560082501

Δημοσίευση σχολίου

emo-but-icon

Hellas
ArabicBlogger Tips And Tricks|Latest Tips For BloggersFree BacklinksBlogger Tips And Tricks Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese
English French German Spain Italian Dutch

Edward Kaloudis & Brian Frost

Edward Kaloudis & Brian Frost

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Ολα τα κείμενα που εδώ διαβάζετε, ταυτόχρονα δημοσιεύονται και στα social media
item