.

STEVEN SEAGAL

Δάσκαλος, μαχητής, καλλιτέχνης και ιερέας Απόδοση: Κατερίνα Κοκότη Ο Steven Seagal (7ο Dan –από τον Doshu Kisshomaru Ueshiba, υιό του...


Δάσκαλος, μαχητής, καλλιτέχνης και ιερέας

Απόδοση: Κατερίνα Κοκότη

Ο Steven Seagal (7ο Dan –από τον Doshu Kisshomaru Ueshiba, υιό του O-Sensei) γεννήθηκε στις 10/4/1952 (ή 1951 κατ’ άλλους) και μεγάλωσε με τις τρεις αδερφές του στο Lansing, στα προάστια του Detroit, στο Michigan. Η μητέρα του (Pat Seagal) ήταν νοσοκόμα και ο πατέρας του (Stephen) καθηγητής μαθηματικών σε γυμνάσιο.

Ο ίδιος ήταν ντροπαλό παιδί και μάλλον μοναχικό. Η μητέρα του συνήθιζε να τον περιγράφει με το επίθετο «puny», που σημαίνει ασθενικός ή μικροσκοπικός. Ο Steven Seagal (7ο Dan –από τον Doshu Kisshomaru Ueshiba, υιό του O-Sensei) γεννήθηκε στις 10/4/1952 (ή 1951 κατ’ άλλους) και μεγάλωσε με τις τρεις αδερφές του στο Lansing, στα προάστια του Detroit, στο Michigan. Η μητέρα του (Pat Seagal) ήταν νοσοκόμα και ο πατέρας του (Stephen) καθηγητής μαθηματικών σε γυμνάσιο. Ο ίδιος ήταν ντροπαλό παιδί και μάλλον μοναχικό. Η μητέρα του συνήθιζε να τον περιγράφει με το επίθετο «puny», που σημαίνει ασθενικός ή μικροσκοπικός.

ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ - AIKIDO

Όταν ήταν ακόμη πολύ μικρός, ο πατέρας του τον πήγε σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα. Το θέαμα που κράτησε τους θεατές απασχολημένους στη διάρκεια του ημιχρόνου, ήταν μια επίδειξη από έναν μικροκαμωμένο γεροντάκο. Ήταν μαγικός. Εκσφενδόνιζε μακριά του με απίστευτη ευκολία πολλαπλούς και μεγαλόσωμους επιτιθεμένους. Η επίδειξη αυτή έκανε τρομερή εντύπωση στον πιτσιρικά Steven και του κίνησε την επιθυμία να ασχοληθεί με τις πολεμικές τέχνες. Ταυτόχρονα, ο θαυμασμός του πατέρα του για τον Ιαπωνικό πολιτισμό, του έδωσε την ευκαιρία να εκτεθεί από μικρός στο Ζεν, και στην ιδέα ότι το μεγαλύτερο και το δυνατότερο δεν είναι απαραίτητα καλύτερα. Επίσης, από νωρίς ήρθε σε επαφή με το μυστικισμό, τη θρησκεία, τη φιλοσοφία και τη ιατρική. Το 1957, η οικογένεια μετακόμισε στο Fullerton, στην California και σε ηλικία 7 ετών ο Seagal ξεκίνησε να προπονείται στο καράτε.

Φτάνοντας στην ηλικία των 15 ετών, είχε γίνει ο κλασικός έφηβος, που μπλεκότανε σε πολλούς καυγάδες και έπαιζε ξύλο. Είχε αποκτήσει μία ιδιαίτερα ανεξάρτητη φύση και προσπαθούσε να αποφασίσει τι θα κάνει στη ζωή του. Την εποχή εκείνη, συναντάει τον Shihan Kyoshi Ishisaki, μάστερ του Aikido και αρχιεκπαιδευτή στο Orange County Aikikai. Ο Seagal αφήνει το καράτε (υπήρξε μαθητής και του Fumio Demura) και αρχίζει να προπονείται στο Aikido, με αποτέλεσμα να γίνει πολύ γρήγορα ο καλύτερος μαθητής του Ishisaki. To καλοκαίρι του 1974, πήρε το 1ο dan από τον μεγάλο δάσκαλο KOICHI TOHEI (10o dan Aikido, Ιδρυτής του Shiushin Toitsu Aikido και του Ki No Knkynkai ki Society, ξεκίνησε την προπόνησή του με τον Ueshiba τo 1939 και εισήγαγε το Aikido στις ΗΠΑ, στη Χαβάη το 1953. Διδάσκει στο Shinshin Toitsu Aikido Hombu Dojo στο Τόκιο στην Ιαπωνία).


Το 1971 (2 χρόνια μετά τον Θάνατο του Morihei Ueshiba), αποφασίζει να φύγει για την Ιαπωνία ώστε να προχωρήσει την εκπαίδευσή του. Τα πρώτα χρόνια στην Ιαπωνία ήταν δύσκολα, καθώς έπρεπε τόσο να συντηρήσει τον εαυτό του, όσο και να βρει δασκάλους που θα τον δέχονταν για μαθητή. Γύρω στα 1975, αποχωρεί από την οργάνωση του Koichi Tohei (από τον οποίο είχε πάρει το 1ο νταν), παντρεύεται την Μiyako Futjitani (κόρη ενός μεγάλου δασκάλου), με την οποία απέκτησε δύο παιδιά την Kentaro και την Aiyako, πριν πάρει διαζύγιο το 1986, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Tenshin Aikido Dojo (που ανήκε στον πεθερό του), στην Οσάκα και υιοθετεί το ιαπωνικό όνομα Shigemichi Take (που σημαίνει «Μονοπάτι προς την ευημερία»).

Πολύ γρήγορα αποκτά το 5o Dan γίνεται αρχηγός εκπαιδευτής στο dojo και λίγο αργότερα αποκτά και το 6ο dan. Ήταν ο πρώτος μη Ασιάτης που λειτούργησε σχολή πολεμικών τεχνών στην Ιαπωνία και για τον λόγο αυτόν, για κάποιο χρονικό διάστημα, δέχθηκε πολλές προκλήσεις για μονομαχία προκειμένου να αποδείξει την τεχνική του. To 1982 επιστρέφει στις ΗΠΑ και ανοίγει 3 σχολές (Λος Άντζελες, Καλιφόρνια και στο Τάος στο Νέο Μεξικό). Η πιο φημισμένη σχολή του, στη Ventura της Καλιφόρνια, έχει επικεφαλή δάσκαλο τον Larry Reynosa Sensei, που εκπαιδεύτηκε υπό τις οδηγίες του Seagal επί 11 χρόνια και κατέχει το 4o Dan στο Aikido.

Aργότερα ο Seagal του δίνει το όνομα Makato και η σχολή λέγεται πλέον Makato Dojo. To 1987 παντρεύεται την Kelly LeBrock, που είχε συναντήσει στην Ιαπωνία 2 χρόνια πριν. Μαζί της κάνει 3 παιδιά (Αnnaliza, Dominick και Arrisa) και παίρνει διαζύγιο το 1996. Στις 2 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, γεννιέται το 6ο του παιδί! (Savannah) από την τρίτη του γυναίκα! (Adrenne La Russa)

ΤΑΙΝΙΕΣ - HOLLYWOOD

Την περίοδο που ήταν στην Ιαπωνία, ο Seagal είχε την πρώτη επαφή του με τον κόσμο του κινηματογράφου, δουλεύοντας ως τεχνικός σύμβουλος («χορογράφος» των πολεμικών σκηνών) για την ταινία The Challenge (1982) του John Frankenheimer, με τους Scott Glenn και Τoshiro Mifune. Αρχικά επρόκειτο να δουλέψει ως τεχνικός σύμβουλος ο άνθρωπος που δούλευε στις ταινίες του Κurosawa. Όμως πέθανε και απευθύνθηκαν στον Onoha Ittoryu, μεγάλο master του kenjutsu, o οποίος τους σύστησε τον Seagal, τον οποίο και προσέλαβαν.

Ο Μifune, όταν το συνειδητοποίησε, ρώτησε «ποιος είναι αυτός ο λευκός;» και ζήτησε να φωνάξουν τον Onoha. O Onoha πράγματι πήγε να τον βρει την επομένη ημέρα, φορώντας το χάκαμα και το κιμονό του, και του είπε: «αυτός ο τύπος μπορεί να διδάξει το ξίφος εξ’ ίσου καλά με οποιονδήποτε γνωρίζω, ίσως μάλιστα και καλύτερα», υποκλίθηκε και έφυγε. Αργότερα, όταν ο Seagal επέστρεψε στις ΗΠΑ, γνώρισε τον Michael Ovitz, έναν από τους ισχυρότερους άντρες του Hollywood, αν όχι τον ισχυρότερο, εκείνη την εποχή.

Ο Ovitz πίστευε ότι ο Seagal είχε την απαραίτητη εμφάνιση και παρουσία για να πρωταγωνιστήσει σε ταινίες δράσης και βοήθησε να ανοίξουν γι’ αυτόν οι κλειστές πόρτες της βιομηχανίας του θεάματος. Πέρα από τις ικανότητές του στις πολεμικές τέχνες, ο Ovitz είδε στον Seagal μία εκπληκτική σκηνική παρουσία. Συνειδητοποίησε ότι είχε την έμφυτη ικανότητα να τραβάει την προσοχή και τον σεβασμό του κοινού. Και η σκηνική παρουσία είναι ένα χάρισμα που όχι μόνο προσθέτει αλλά συχνά υπερβαίνει την τεχνική του ηθοποιού. Με την εμπειρία, μπορούν πολλοί άνθρωποι να μάθουν την υποκριτική τέχνη. Όμως η σκηνική παρουσία είναι χάρισμα.

Το 1988, ο Seagal γυρίζει την πρώτη του ταινία, το Υπεράνω του Νόμου (Above the Law ή Nico), μία ταινία χαμηλού προϋπολογισμού, για την οποία έγραψε το σενάριο και συμμετείχε στην παραγωγή. Σκηνοθέτης ήταν ο Andrew Davis, που είχε σκηνοθετήσει την καλύτερη (από άποψη κριτικών) ταινία του Chuck Norris, Κώδικας Σιωπής, ενώ στη συνέχεια σκηνοθέτησε τον Φυγά (The Fugitive). Την εποχή που βγήκε το Υπεράνω του Νόμου, το κοινό διψούσε για ταινίες δράσης. Ο Schwarzenegger, o Stallone και ο Chuck Norris ανταγωνίζονταν για την επικράτηση στην αγορά των ταινιών δράσης.

Ο J.C. Van Damme είχε αρχίσει να εμφανίζεται στο στερέωμα. Αλλά το κοινό ζητούσε ακόμη περισσότερη δράση και ο Seagal σύντομα γέμισε αυτό το κενό. Ήταν η τέλεια επιλογή για να αναλάβει τον ρόλο του ήρωα των ταινιών πολεμικών τεχνών, καθώς ο Norris είχε αρχίσει να δίνει λιγότερη έμφαση στις πολεμικές τέχνες, προκειμένου οι ταινίες του να έχουν απήχηση στο ευρύτερο κοινό. Η στιγμή ήταν κατάλληλη για ένα νέο αστέρι, που δεν θα φοβόταν να δείξει στην οθόνη την αξία του στις πολεμικές τέχνες. Καλός χρονισμός, κατάλληλες γνωριμίες, γνώση των πολεμικών τεχνών (μαύρη ζώνη στο aikido και στο kenjutsu), αρρενωπό, επιβλητικό και μυστηριώδες παρουσιαστικό (υποβοηθούμενο από φήμες για ανάμειξή του με τη CIA, καθώς και ιστορίες για μάχες με την Ιαπωνική yakuza όταν δίδασκε στο Τόκιο), ένας εξέχων σκηνοθέτης, μία σύζυγος…αξιοζήλευτη (Kelly LeBrock), …ο δρόμος για την κορυφή είχε ανοίξει διάπλατα. H επόμενη ταινία του, Hard to Kill (1990 – Εκδίκηση σε Δεύτερο Χρόνο) ξεπερνά (στις ΗΠΑ) τον Stallone και τον Van Damme.

Οι επόμενες δύο ταινίες, Marked for Death (1990 – Στόχος Θανάτου) και Out for Justice (1991 – Το Τίμημα του Αίματος) κινούνται σε μέτρια επίπεδα. Η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία έρχεται την επόμενη χρονιά, με μία ταινία σκηνοθετημένη από τον Andrew Davis, με συμπρωταγωνιστή των εξαιρετικό Tommy Lee Jones. Είναι το Under Siege, το οποίο ήταν η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία της χρονιάς εκείνης στις ΗΠΑ ($80 εκ) και πήγε και πολύ καλά στις ξένες αγορές. Το 1994, κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το Rainbow Warrior, που τελικά κυκλοφόρησε με τον τίτλο On Deadly Ground (Σε Επικίνδυνο Έδαφος), ένα σενάριο που είχε προτείνει στην Warner Bros πριν γυριστεί το Under Siege αλλά το είχαν απορρίψει. Πρόκειται για μία περιπέτεια βασισμένη σε οικολογικό θέμα, ένας τομέας που απασχολεί ιδιαίτερα τον Seagal. Στο έργο αυτό παίζει και ο Sir Michael Caine, ενώ εμφανίζεται σε μία σκηνή η τωρινή σύντροφός του και μητέρα του έκτου (!) παιδιού του, Arissa Wolf (για τους φανατικούς θαυμαστές…είναι η μακιγιέζ που ετοιμάζει τον Caine για το γύρισμα ενός διαφημιστικού σποτ).

Το 1995 γυρίζεται το Under Siege II. Επίσης συμμετέχει στην ταινία του Κερτ Ράσελ Executive Decision, όπου συμβαίνει το εξής παράδοξο: ενώ η εμφάνισή του περιορίζεται στο πρώτο μισάωρο της ταινίας (οπότε και πεθαίνει) και ενώ το όνομά του δεν εμφανίζεται πουθενά στους αρχικούς τίτλους, περνάει για «έργο Seagal». Στη συνέντευξη με τον Larry King, ο Seagal είπε: «Έπαιξα αυτόν τον ρόλο για να σπάσω το καλούπι, να σπάσω την εικόνα του αήττητου super man, πιστεύοντας ότι είναι μία καλή κίνηση. Μου είχαν πει ότι θα προωθηθεί σαν cameo (μικρός ρόλος που παίζεται από διάσημο ηθοποιό) αλλά τελικά δεν έγινε έτσι». Το 1996, ο Seagal γνωρίζει την πρώτη εισπρακτική αποτυχία με το The Glimmer Man (Έκρηξη Αδρεναλίνης).

Το έργο είναι γρήγορο, έχει χιούμορ, ο συνδυασμός του Seagal με τον κωμικό Keenan Ivory Wayans εξαιρετικός, όμως φαίνεται ότι το κοινό έχει βαρεθεί το είδος αυτό των έργων, ιδιαίτερα σε μία περίοδο που αρχίζουν να εμφανίζονται πιο σοφιστικέ έργα, όπως το «Speed» και «Ο Βράχος». Στα επόμενα δύο έργα, φαίνεται να επιστρέφει σε θεματικές ενότητες που τον απασχολούν ιδιαίτερα. Στο Fire Down Below (1997 – Φλεγόμενη Γη) παίζει τον ρόλο ενός ερευνητή της EPA (Environment Protection Agency), που ερευνά μία περίπτωση ρήψης τοξικών αποβλήτων στα Απαλάχια Όρη. Στο The Patriot (1999), υποδύεται έναν γιατρό που προσπαθεί να βρει το αντίδοτο για έναν χημικό ιό (από αυτούς που δημιουργούνται στα εργαστήρια για βιολογικό πόλεμο), το οποίο τελικά βρίσκεται στην ίδια τη φύση, σε ένα φυτό. Αυτό το έργο είναι γυρισμένο στη Montana, όπου και ζει ο Seagal, και είναι η πρώτη ανεξάρτητη παραγωγή του. Τον Μάρτιο του 2001, θα ξεκινήσει να παίζεται στις ΗΠΑ η τελευταία του ταινία, παραγωγής της Warner Bros, Exit Wounds, μία αστυνομική περιπέτεια, στην οποία συμπρωταγωνιστής του είναι ο πολλάκις πλατινένιος αστέρας του χιπ χοπ, DMX. Παράλληλα, το 2000 κυκλοφόρησε το πρώτο του video για το Aikido, The Path Beyond Thought ενώ, από ότι διαβάζουμε, ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει και το πρώτο του μουσικό άλμπουμ.


ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ

Μία άλλη πλευρά του πολυπράγμονα Seagal είναι η ενασχόλησή του με την ανατολική φιλοσοφία, το ζεν, τον βουδισμό, τον εσωτερισμό και την εσωτερική αναζήτηση. Ζώντας στην Ιαπωνία επισκέφθηκε πολλά μοναστήρια και αφιέρωσε χρόνο σε μελέτη και αναζήτηση καθοδήγησης. Με τον βουδισμό ήρθε σε επαφή μέσω του βελονισμού, καθώς του ζητήθηκε να βοηθήσει στη θεραπεία κάποιων θιβετιανών lamas, που είχαν βασανισθεί από τους Κινέζους.

Παρ’ όλο που δεν μιλούσε τη γλώσσα τους, ένοιωσε πολύ περισσότερο κοντά τους, παρά στους Ιάπωνες δασκάλους με τους οποίους μελετούσε για πολύ καιρό, και έτσι άρχισε να διδάσκεται από αυτούς. Θεωρεί βασικότερο δάσκαλό του τον Dilgo Khyentse Rinpoche και τρέφει μεγάλη αφοσίωση για τον Minling Trichen και τον Penor Rinpoche (αρχηγός της παράδοσης Nyingma του Θιβετιανού Βουδισμού). Είναι μάλιστα ιερέας στο Οmoto-Κyo sect. Το 1997, ο Penor Rinpoche αναγνώρισε τον Steven Seagal ως tulku (μετενσάρκωση βουδιστή δασκάλου), κάτι που ξεσήκωσε ποικίλες αντιδράσεις, μέχρι του σημείου να γραφτεί ότι ο Seagal δωροδόκησε τον Penor Rinpoche και άλλους lamas.

Ο ίδιος δεν φαίνεται να ενοχλείται ιδιαίτερα από αυτές τις κατηγορίες, κάτι που συμφωνεί με την εν γένει στάση του, δηλαδή φαίνεται να ακολουθεί τον δρόμο του, χωρίς να ενδιαφέρεται για τις αντιδράσεις των άλλων. Ο ίδιος ο Penor Rinpoche εξηγεί (αποσπάσματα): «Παραδοσιακά, ένας tulku θεωρείται η μετενσάρκωση ενός βουδιστή δασκάλου, που λόγω της μεγάλης συμπόνιας για τα δεινά των όντων, έχει ορκισθεί να ξαναγεννηθεί, προκειμένου να τα βοηθήσει να αγγίξουν τη φώτιση. Για να το πετύχει αυτό, θα πρέπει ένας tulku να περάσει από τρία στάδια: της αναγνώρισης, της ενθρόνισης και της εκπαίδευσης. Η επίσημη αναγνώριση δεν ακολουθείται πάντα από ενθρόνιση. Επίσης, η ενθρόνιση μπορεί χρονικά να απέχει από την αναγνώριση. Αλλά όταν γίνεται, ο tulku αναλαμβάνει την ευθύνη να συνεχίσει τις ενέργειες που σχετίζονται με το παρελθόν του. Τέλος, ο tulku πρέπει να περάσει από εκπαίδευση που περιλαμβάνει χρόνια μελέτης και διαλογισμού, ώστε να ξαναξυπνήσουν οι δυνάμεις της διορατικότητας και της συμπόνιας του και να αναπτύξει τις ικανότητες να βοηθά τους άλλους.

Μόνον μετά από αυτό το στάδιο μπορεί ο tulku να αναλάβει τον ρόλο του δασκάλου. Στην περίπτωση του Steven Seagal, η επίσημη αναγνώριση έχει γίνει αλλά δεν έχει ενθρονιστεί, ούτε έχει υποβληθεί στην μακρόχρονη διαδικασία μελέτης και εξάσκησης που είναι απαραίτητη, προκειμένου να αναγνωρίσει πλήρως τη δυνατότητα που βλέπω εγώ σε αυτόν να βοηθήσει τους άλλους. Όσον αφορά την καριέρα του στον κινηματογράφο, οι ανησυχίες μου αφορούν τις ποιότητες που βίωσα σε αυτόν και η δυνατότητά του να προσφέρει στους άλλους και όχι τις συμβατικές λεπτομέρειες της ζωής του. Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν πως επειδή ο Steven Seagal πρωταγωνιστεί σε βίαιες ταινίες, δεν μπορεί να είναι βουδιστής. Τέτοιες ταινίες είναι για πρόσκαιρη διασκέδαση και δεν σχετίζονται με αυτό που είναι πραγματικό και σημαντικό. Οποιοσδήποτε τρόπος ζωής μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να υπηρετήσουμε τους άλλους και, από αυτήν την άποψη, είναι δυνατόν να είναι κάποιος δημοφιλής κινηματογραφικός αστέρας και tulku. Δεν υπάρχει εγγενής αντίφαση. Ξεκίνησα τη διαδικασία αναγνώρισής του με δική μου πρωτοβουλία, βασιζόμενος στα αισθήματά μου γι’ αυτόν.

Ούτε εγώ ούτε κάποιο από τα μοναστήρια μας έχουν λάβει ή ζητήσει οποιαδήποτε συνεισφορά από τον ίδιο. Το βασικό στοιχείο είναι ότι ένας tulku θα πρέπει να προσπαθεί να βοηθήσει τους άλλους, σε οποιαδήποτε κατάσταση και αν βρίσκονται. Αν όλα τα όντα είχαν αυτό το κίνητρο, τι ανάγκη θα υπήρχε για συγκρούσεις και σύγχυση σχετικά με τα κίνητρα των άλλων;» Ο Seagal αναγνωρίζει τις δυσκολίες που του προκαλεί η σύγκρουση των δύο αυτών κόσμων, όμως το αντιμετωπίζει σαν ευκαιρία για βελτίωση, φέρνοντας τις δυσκολίες που προέρχονται από την κοσμική ζωή του στην άσκηση του βουδισμού. Όπως λέει (αποσπάσματα): «Είμαι ευγνώμων στους δασκάλους που μου επέτρεψαν να έχω τη λίγη γνώση και σοφία που με κρατάει ζωντανό. Είμαι ευγνώμων για τη δυνατότητα που έχω να φέρνω χαρά στους ανθρώπους μέσα από την οθόνη και για τη δυνατότητα που θα έχω στο μέλλον, να φέρω τους ανθρώπους στον δρόμο της ενδοσκόπησης. Θεωρώ ότι οι χειρότεροι εχθροί μου και τα χειρότερα δεινά μου είναι οι μεγαλύτεροι δάσκαλοί μου, οπότε υπάρχει πάντα μία άλλη πλευρά σε αυτές τις αρνητικές δυνάμεις.

Η ηθοποιία είναι τέχνη. Ένας από τους δασκάλους μου έλεγε ότι η τέχνη είναι η μητέρα της θρησκείας. Είμαι μάλλον κακός καλλιτέχνης. Αλλά το θέμα είναι ότι μέσω αυτού του οχήματος, είχα τη δυνατότητα να διαδώσω το dharma και να βοηθήσω άλλους θρησκευτικούς οργανισμούς στον κόσμο, Εβραϊκούς, Καθολικούς, ή Ινδουιστικούς. Θέλω να μπορώ να βοηθήσω να τραφούν τα άρρωστα και πεινασμένα παιδιά στο Θιβέτ και αλλού. Πολλά μοναστήρια στο Θιβέτ χρειάζονται βοήθεια. Όταν λέγονται από διάφορα περιοδικά ανακρίβειες για τους δασκάλους μου, αυτό που δεν θέλουν να πουν είναι ότι έχω δωρίσει συχνά μεγάλα χρηματικά ποσά, σε διαφορετικούς θρησκευτικούς οργανισμούς. Φαίνεται όμως ότι ο τύπος θεωρεί ότι δεν υπάρχει κέρδος στο να αναφέρει καλές πράξεις και προτιμούν τα κακά νέα, ακόμα και αν πρέπει να τα κατασκευάσουν.» 

Αναδημοσίευση από το 18ο τεύχος του περιοδικού «Μονοπάτι του Πολεμιστή»

 www.alkimachon.gr

Related

Break New 2204079415328332018

Δημοσίευση σχολίου

emo-but-icon

Hellas
ArabicBlogger Tips And Tricks|Latest Tips For BloggersFree BacklinksBlogger Tips And Tricks Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese
English French German Spain Italian Dutch

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Περιγραφή1
Περιγραφή2
Περιγραφή3
Περιγραφή4

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ



Ολα τα κείμενα δημοσιεύονται και στα social media

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

item