.

Ταινίες Σαμουράι

Οι σαμουράι εμφανίζονται στην Ιαπωνία γύρω στις αρχές του 17ου αιώνα. Πολεμιστές που ακολουθούσαν τον κώδικα Μπουσίντο –έναν κώδικα τιμής...


Οι σαμουράι εμφανίζονται στην Ιαπωνία γύρω στις αρχές του 17ου αιώνα. Πολεμιστές που ακολουθούσαν τον κώδικα Μπουσίντο –έναν κώδικα τιμής που τόνιζε το καθήκον στον αφέντη και την πίστη σ’ αυτόν μέχρι θανάτου- αρχικά προσλαμβάνονταν από τον αυτοκράτορα και τους ευγενείς, αν και αργότερα, όταν μάζεψαν αρκετά πλούτη και δύναμη, κατάφεραν να φτιάξουν τη δική τους κυβέρνηση των σαμουράι.


Οι ιαπωνικές ταινίες «τζιντάι-γκέκι», δηλαδή ταινίες εποχής, όπου βασικοί ήρωες είναι σαμουράι, έγιναν γνωστές στο κοινό της Δύσης χάρη στις συχνά βουτηγμένες σε μια σκοτεινή, αν και διανθισμένη με χιούμορ, ατμόσφαιρα και με βίαιους χαρακτήρες ταινίες του Ακίρο Κουροσάβα: από το ανεπανάληπτο «Ραμοσόν» [1950] με τις τρεις διαφορετικές πτυχές της αλήθειας γύρω από ένα βιασμό, και το αριστουργηματικό «Εφτά σαμουράι» [1954], με τους εφτά άνεργους πολεμιστές του τίτλου ν’ απολαμβάνουν για λίγο φαγητό να υπερασπιστούν τους φτωχούς κατοίκους ενός χωριού ενάντια στη συμμορία που λυμαίνεται την περιοχή [ταινία που θα μετατραπεί σε γουέστερν με τον τίτλο «Και οι 7 ήταν υπέροχοι»], μέχρι το «Κρυμμένο φρούριο» [1958], ταινία που θα εμπνεύσει τον Τζορτζ Λούκας στη ταινία του «Ο πόλεμος των άστρων», το «Γιοζίμπο» [1961], με μια ιστορία που ενέπνευσε τον Σέρτζιο Λεόνε στην ταινία του «Για μια χούφτα δολάρια» και το «Καγκεμούσα» [1960].


Με πρωταγωνιστή, στις περισσότερες, τον διάσημο ηθοποιό, Τοσίρο Μιφούνε, που μας έδινε την ηρωική πάντα μαζί και ανθρώπινη πλευρά των σαμουράι. Ακόμη πιο βίαιες συγκρούσεις παρουσιάζονται οι ταινίες με σαμουράι του Μασάκι Κομπαγιάσι: τόσο στο «Χαρακίρι» [1962] όσο και στην «Εξέγερση» [1967], ο πρωταγωνιστής σαμουράι δεν είναι απλά ένα πρόσωπο βίαιο αλλά κι ευγενικό, προσκολλημένο σ’ ένα κώδικα τιμής, έτοιμο να σκοτώσει και να θυσιαστεί, όταν αυτός ο κώδικας καταπατείται.

Ανάμεσα στους άλλους σκηνοθέτες που καταπιάστηκαν με το είδος αναφέρω τον μεγάλο Κέντζι Μιζογκούτσι [«Οι 47 Ρονίν»] και τους Κιχάτσι Οκαμότο [«Σαμουράι δολοφόνοι»], Γκόσα Χιντέο [«Οι τρεις παράνομοι σαμουράι»], 1964, βασισμένοι σε μια δημοφιλή τηλεοπτική σειρά, Γιοζίρο Τακίτα [«Όταν βγαίνει το τελευταίο σπαθί», 2003], Γιότζι Γιαμάντα [«Το λυκόφως ενός σαμουράι»], Τακέσι Κιτάνο [«Ζατόιτσι», 2003], Κανέτο Σίντο [«Onibaba», 1964] και άλλοι.


Χωρίς να ξεχνάμε την ιαπωνική τηλεόραση, που εμπνεύστηκε συχνά από τις ιστορίες με σαμουράι για να γυρίσει αρκετές, με μεγάλη εμπορική επιτυχία, σειρές.

Στο είδος αυτό στράφηκε ορισμένες φορές και ο αμερικανικός κινηματογράφος, προσφέροντας μας μερικές πετυχημένες ταινίες. Ανάμεσά τους «Ο τελευταίος σαμουράι» [2003] του Εντουαρντ Ζούικ με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ, ενώ άλλοι σκηνοθέτες, σε ταινίες όπως «Ghost Dog: Ο τρόπος του σαμουράι» του Τζιμ Τζάρμους, με τον Φόρεστ Γουίτακερ, και «Kill Bill» του Κουέντιν Ταραντίνο, κατάφεραν να συνδυάσουν τους πρωταγωνιστές του «τζιντάι-γκέκι» με άλλους, συνηθισμένους, χολιγουντιανούς ήρωες.

"Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"

Related

EDITORS POST 6415604373617921990

Δημοσίευση σχολίου

emo-but-icon

Hellas
ArabicBlogger Tips And Tricks|Latest Tips For BloggersFree BacklinksBlogger Tips And Tricks Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese
English French German Spain Italian Dutch

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ



Ολα τα κείμενα δημοσιεύονται και στα social media

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

item