.

ONNA-MUSHA, ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΛΕΜΙΣΤΡΙΕΣ ΤΗΣ ΙΑΠΩΝΙΑΣ

Μια συνομωσία... σιωπής, χαρακτηρίζει τους καχύποπτους εκ φύσεως Ιάπωνες, όταν γίνονται αναφορές για τις γυναίκες της Ιαπωνίας, της Ιαπωνί...

Μια συνομωσία... σιωπής, χαρακτηρίζει τους καχύποπτους εκ φύσεως Ιάπωνες, όταν γίνονται αναφορές για τις γυναίκες της Ιαπωνίας, της Ιαπωνίας της ακμής των σαμουράι, και κυρίως για τη θέση τους στον πόλεμο και κατ' επέκταση στις πολεμικές τέχνες.

Οι πολεμικές ιστορίες της μεσαιωνικής Ιαπωνίας διατηρήθηκαν και διαδόθηκαν από τυφλούς βάρδους, κάτι ανάλογο με τους έλληνες ραψωδούς, όπου στις ιστορίες τους εκθείαζαν τους ήρωες σαμουράι. Η αναφορά στις γυναίκες γινόταν μονάχα για να διατυπώσει μια αυτοκτονία που δήλωνε την βαθιά πίστη και αφοσίωση στο σύζυγο που είχε σκοτωθεί και έπρεπε να τον ακολουθήσει, τη μητέρα που μεγάλωνε το γιο για να πάρει εκδίκηση για την ατίμωση της οικογένειας, ή την σαγηνεύτρα γυναίκα που αποπλανούσε τον αρχηγό, απομακρύνοντας τον από τα καθήκοντα του.

Η παρουσία όμως της onna-musha, της γυναίκας πολεμίστριας, παρότι είναι ασυνήθιστη έχει καταγραφεί στα ιστορικά πολεμικά χρονικά. Έτσι λοιπόν, στο χρονικό των Heike Monogatari, συναντούμε τη διασημότερη ίσως πολεμίστρια της Ιαπωνίας, τη Tomoe Gozen, σύζυγο του Kiso (Minamoto) Yoshinaka, και στρατιωτική ακόλουθο του! Αυτή η γυναίκα περιγράφεται, από το Heike Monogatari, ως εξαιρετικά δυνατή και 'στοιχειωμένα' όμορφη, με λευκό δέρμα, όμοιο με αριστοκράτισσας και μακριά μαύρα μαλλιά. "

Ήταν εκπληκτική τοξοβόλος και ως ξιφομάχος άξιζε όσο εκατό, ήταν δε πάντα έτοιμη να αντιμετωπίσει ένα δαίμονα ή και θεό, ιππεύοντας ή πεζή. Εξημέρωνε άγρια άλογα με μοναδική ικανότητα. Σε όλες τις μάχες ο Υoshinaka την έθετε επικεφαλή, και εκείνη, πάνοπλη με ένα μακρύ σπαθί και ένα κοντάρι αποδεικνυόταν ικανότερη και πιο γενναία από κάθε άλλο στρατιώτη..." To 1854 ηγήθηκε του στρατού του συζύγου της και κέρδισε τη μάχη του Kurikawa ενάντια στον οίκο των Taira, καταλαμβάνοντας το Kyoto. Συμμαχώντας στην συνέχεια μαζί τους, εισέβαλε στις δυτικές επαρχίες. Ο σύζυγος της Yoshinaka, διεκδίκησε την αρχηγεία των στρατευμάτων των Minamoto, κάτι που οδήγησε σε συμπλοκή με τον Minamoto Yoritomo.

Η τελευταία τoυς μάχη στο Awazu, είναι θρυλική και έχει γίνει θέμα πολλών βιβλίων, ακόμα και σύγχρονων. Βλέποντας ο Yoshinaka ότι η μάχη ήταν χαμένη, για να σώσει την Tomoe τη διέταξε να υποχωρήσει γατί όπως επέμενε: "θα ήταν ατίμωση να λεχθεί ότι ο άρχοντας Kiso, συνοδευόταν από μια γυναίκα στην στερνή του μάχη". Αντί να δεχθεί τη ρητή εντολή, η Tomoe όρμησε σε μια ομάδα του εχθρού βρήκε τον ηγέτη της, Hachiro Moroshige, του 'πήρε' το κεφάλι, και το πέταξε στα πόδια του Yoshitaka αποχωρώντας προς τις ανατολικές επαρχίες. Κατά άλλους, σ'αυτή τη μάχη η Tomoe τελικά σκοτώθηκε.

Σύμφωνα όμως με ένα θρύλο, πιάστηκε αιχμάλωτη από τον Wada Yoshimori και απέκτησε ένα γιο, τον Asahina, που έγινε ο μεγαλύτερος πολεμιστής του τέλους της εποχής Kamakura. Κατά τον ίδιο θρύλο πάντα, η ίδια η Gozen, έγινε μοναχή. Βεβαίως, δεν έχουν γίνει ιδιαίτερες μελέτες για να αποδειχτεί η ιστορική ταυτότητα της Tomoe Gozen, και αυτό δεν εκπλήσσει καθόλου. Έτσι, παραμένει άγνωστο αν η πολεμίστρια, που χαρακτηρίζεται ως η εφευρέτρια της naginata ήταν πρόσωπο υπαρκτό. Προς το παρόν, αρκούμαστε απλά σε κάποια ιστορικά ψήγματα που μιλούν για την παρουσία μιας τέτοιας γυναίκας...

Άλλο αξιοσημείωτο παράδειγμα γυναίκας πολεμίστριας υπήρξε η Hangaku, θυγατέρα ενός πολεμιστή μιας οικογένειας της επαρχίας Echigo, η οποία θρυλείται για τις ικανότητες της στο τόξο. Σε μια συμπλοκή με την κεντρική κυβέρνηση, η Hangaku έπληξε τον εχθρό από την οροφή μιας αποθήκης. Τραυματίστηκε στα πόδια από βέλη και αιχμαλωτίστηκε, αλλά αργότερα αφέθηκε στην επιτήρηση ενός διάσημου πολεμιστή. Λένε, ότι υπεράσπισε με μοναδικό τρόπο το κάστρο Τorizakayama με 3000 στρατιώτες, έναντι 10.000 εχθρών! Τελικά νικήθηκε και σκοτώθηκε. Στην πιο αιμοσταγή περίοδος της φ. Ιαπωνίας -την περίοδο Sengoku Jidai (1467-1568)- συναντούμε πλήθος εμφυλίων ανάμεσα στους φεουδάρχες και αλλεπάλληλες μάχες.

Οι γυναίκες, μοιραία, ήταν οι τελευταίοι εναπομείναντες στα χωριά, τις πόλεις και τα κάστρα. Στο τέλος της περιόδου αυτής, ζευγάρια, άνδρες με τις συζύγους αναγκάζονταν να φορέσουν τις πανοπλίες οδηγώντας στη μάχη τους στρατούς τους. Οι άνδρες κρατούσαν στο δεξί τους χέρι την κατάνα και οι γυναίκες τη naginata. Σε μια αφήγηση στο Bichi Hyoranki είναι συγκλονιστική η στάση της συζύγου του Mimura Kotoku, που σοκαρισμένη από το θέαμα των ομαδικών αυτοκτονιών των γυναικόπαιδων στο κάστρο, φόρεσε πανοπλία και οδήγησε 83 στρατιώτες κατά του εχθρού. Προκάλεσε τον αντίπαλο στρατηγό Ura Hyobu, ο οποίος αρνήθηκε να μονομαχήσει μαζί της, χαρακτηρίζοντας τη 'δαίμονα' και επιμένοντας ότι μια γυναίκα ήταν ένας ανίκανος αντίπαλος για έναν αληθινό πολεμιστή.

Εκείνη δεν υποχώρησε, ακολούθησε συμπλοκή στην οποία κατάφερε να διαφύγει από τους διώκτες της και να επιστρέψει στο κάστρο. Ήταν η εποχή όπου η naginata άρχισε να διαδίδεται ως ιδανικό όπλο των γυναικών. Φυσικά, αυτά τα παραδείγματα γυναικών δεν έχουν σκοπό να κλονίσουν τη θέση της γυναίκας στην φεουδαρχική Ιαπωνία, όπου ο ρόλος της ήταν η διαχείριση του σπιτικού της και μόνο. Όμως η παρουσία των onna-musha γυναικών υπήρξε και έχει τεκμηριωθεί. Οι γυναίκες συνήθιζαν να εκπαιδεύονταν σχεδόν αποκλειστικά στη χρήση της naginata, καθώς η υπεράσπιση των σπιτιών τους, όταν οι σύζυγοι έλειπαν σε κάποιο πόλεμο, γινόταν συνήθως ενάντια σε καβαλάρηδες που ήθελαν να λεηλατήσουν. Η μακριά naginata ήταν το ιδανικότερο όπλο για προστασία. Της προστάτευε ακόμα και σε μια μάχη στο έδαφος, καθώς δυσκόλευε έναν άνδρα πιο δυνατό ανατομικά να τις πλησιάσει με την κατάνα του.

Η Yazawa Isako, 16η στη γενεαλογία του Toda-ha Buko Ryu, το 1916 έγραφε ότι στη φεουδαρχική Ιαπωνία, δεν ήταν τελικά η naginata το κατεξοχήν όπλο των γυναικών, παρά το μαχαίρι kaiken, το οποίο κουβαλούσαν πάντα μαζί τους. Όπως η ίδια διατείνεται, το kaiken δεν ήταν απλά ένα όπλο προστασίας, ήταν και το μαχαίρι που θα της 'λύτρωνε' όταν υπήρχε ο κίνδυνος να ατιμαστούν. Η 'λύτρωση' αυτή, δεν ήταν κάτι άλλο από το seppuku των γυναικών, που ονομαζόταν, jigai και με το μαχαίρι έκοβαν τη σφαγίτιδα, φλέβα του λαιμού τους για να είναι ο θάνατος ακαριαίος. Το μαχαίρι kaiken δεν είχε περίπλοκες τεχνικές στη χρήση του. Όταν πλησίαζε ο εχθρός η γυναίκα έβγαζε το εγχειρίδιο από τη θήκη, τοποθετούσε τη βάση της λαβής στο στομάχι της και έτρεχε κατά του εχθρού για να τον καρφώσει με όλο το βάρος της. Το μυστικό ήταν να τον αιφνιδιάσει.

Οι συνθήκες και η ζωή των onna-musha φαίνεται ότι άρχισαν να αλλάζουν ραγδαία, από την περίοδο Edo (1603-1867), μια σχετικά ειρηνική περίοδο, όπου άκμασε ο θεσμός του σαμουράι και o κώδικας τιμής τους (Bushido), στην Ιαπωνία. Οι κοινωνικοί και ηθικοί κανόνες μεταξύ ανδρών και γυναικών έγιναν πολύ αυστηροί. Η σχέση μια συζύγου αντανακλούσε αυτή του σαμουράι απέναντι στον αφέντη του. Η σύζυγος του samurai, όφειλε να υπηρετεί πρώτα τον αφέντη-σύζυγο, έπειτα τους γιους της, και τέλος την πεθερά της. Περαιτέρω σπουδές και ιδιαίτερη σωματική άσκηση θεωρούνταν απρεπείς. Ακόμα και οι εργασίες διαχωρίζονταν αυστηρά σε αυτές των γυναικών και των ανδρών και δύσκολα συναντούσε στην καθημερινότητα ο ένας τον άλλον. Στις οικίες υπήρχε ένα δωμάτιο όπου η παρουσία της γυναίκας ήταν αυστηρά απαγορευμένη, ακόμα και για να καθαρίσει. Το ανδρόγυνο δεν κοιμόνταν μαζί. Ο σύζυγος μπορούσε να επισκεφθεί τη γυναίκα του στα προσωπικά δωμάτια της και κατόπιν να αποσυρθεί στα δικά του διαμερίσματα.

Οι γυναίκες που εκπαιδεύονταν στη χρήση της naginata, το έκαναν τώρα απλά γιατί ήταν κομμάτι του ρόλου τους ως μελλοντικών συζύγων των samurai και το πρωτόκολλο επέβαλε την παρουσία της naginata όπως και του daisho (κατάνα, βακιζάσι) σε κάθε οίκο. Η naginata συμβόλιζε πλέον, περισσότερο την αυτοθυσία για μια αυστηρή πρέπουσα ζωή μέσα στο σπίτι, παρά ένα όπλο για την προστασία αυτού του σπιτιού. Αργότερα, κατά τη διάρκεια της περιόδου Meiji (1867-1910), περίοδο της παρακμής των σαμουράι, και του τέλους της φεουδαρχικής Ιαπωνίας, άνθισε το φαινόμενο των αθλητικών πολεμικών αγώνων. Στα λεγόμενα πολεμικά φεστιβάλ γνωστά ως Gekiken Kogyu, διεξάγονταν αγώνες συνήθως με σπαθιά, κατάνες αλλά και με άλλα όπλα, όλα κατά βάση ξύλινα. Στους αγώνες αυτούς, έπαιρναν μέρος και γυναίκες με ξύλινη naginata εναντίον ανδρών με bokken ή shinai. H Murakami Hideo αν και μικροκαμωμένη, ήταν μια από τις... σταρ των φεστιβάλ αυτών. Η ίδια μάχονταν συνήθως με naginata και λένε ότι δεν έχασε ποτέ! Γεννήθηκε το 1863 και από παιδί ασκήθηκε στο naginata-jutsu.

Όταν πέθανε ο δάσκαλος της, ξεκίνησε την εξάσκηση στο Sai Ichiden Ryu. Από την εφηβεία της και έπειτα εγκατέλειψε το σπίτι της. Συνέχισε τη ζωή της ταξιδεύοντας και δοκιμάζοντας τις ικανότητες της εναντίον άλλων μαχητών. Αποτέλεσε ένα είδος θηλυκού ronin. Στα 20 της περίπου άνοιξε ένα δικό της dojo στο Tokyo, το Shusuikan (Σπίτι του Φθινοπωρινού νερού). Ακόμη και στα γεράματα της, όπως αφηγούνται όσοι τη γνώρισαν από κοντά, ήταν ευγενική, πάντα έτοιμη να σε προσκαλέσει σε γεύμα και να πιει μαζί σου. Απ΄όσο γνωρίζουμε έζησε και πέθανε μόνη.

Αναπολώντας τη φεουδαρχική Ιαπωνία των σογκούν, και παρατηρώντας την σύγχρονη Ιαπωνία, της απόλυτης τεχνολογίας, βλέπει κανείς ότι έχουν περάσει πολλά χρόνια, και η χώρα του ανατέλλοντος ηλίου έζησε σκοτεινές στιγμές που έχουν σημαδέψει την ιστορία της. Ωστόσο, όσο κι αν θα φαινόταν φυσικό, η μακρύωνη παράδοση των onna-musha γυναικών, δεν έχει σβήσει, ούτε κινδυνεύει να εξαφανισθεί, όπως ο θεσμός της geisha. Η τέχνη της naginata αλλά και του μαχαιριού (tanto) συνεχίζουν να εξασκούνται πολύ περισσότερο από γυναίκες, που έχουν καταφέρει να κερδίσουν τον σεβασμό και την αποδοχή των ανδρών.

Βιβλιογραφία: 
Ellis Admur: 'Women Warriors of Japan: The Role of the Arms-Bearing Women in Japanese History', editions Koryu Books

(To άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό το ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ, τεύχος 27)

ΠΗΓΗ: jodoiaido.blogspot.gr

Related

Break New 5130727848774088002

Δημοσίευση σχολίου

emo-but-icon

Hellas
ArabicBlogger Tips And Tricks|Latest Tips For BloggersFree BacklinksBlogger Tips And Tricks Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese
English French German Spain Italian Dutch

Edward Kaloudis & Brian Frost

Edward Kaloudis & Brian Frost

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Ολα τα κείμενα που εδώ διαβάζετε, ταυτόχρονα δημοσιεύονται και στα social media
item